maanantai 6. tammikuuta 2014

pretty vacant

"siis etkö sä tajua että sä et voi puhua tyttärelles tolleen? etkö sä ihan oikeasti ymmärrä että mun ei oo pakko kuunnella tollasta yhtään keneltäkään, saati sitte mun äidiltä?"

eilen äiti oli passiivis-agressiivinen marttyyri kerran liikaa, ja ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen minä ihan oikeasti huudan. kerron äidille ihan oikeasti mitä mieltä olen hänen käytöksestään minua kohtaan ja silti minä olen taas se joka on illalla yksin huoneessaan itkien - äiti on viaton uhri ja minä hirviö joka ylireagoi kaikkeen. en jaksa tätä samaa paskaa vuodesta toiseen, haluaisin kovasti nähdä kiinan muurin kesällä mutta en tiedä kykenenkö tulemaan tänne enää. isi tulee suomeen pari kertaa vuodessa työmatkoille ja veli aloittaa yliopiston joko suomessa tai skotlannissa tänä syksynä, ehkä se riittää minulle. en ainakaan enää ikinä tule näin pitkäksi aikaa, luulisi että viime vuoden kuukauden reissun jälkeinen totaaliromahdus olisi opettanut kuinka fiksua on olla äidin seurassa muutamaa päivää pidempää.

(isi lähti puoli seitsemältä töihin, veli puoli kahdeksalta kouluun, äiti yhdeksältä hammaslääkärille. kun ulko-ovi kolahti kolmannen kerran hiivin ylimpään kerrokseen, kävelen sydän tykyttäen käytävän ja vanhempien makuuhuoneen läpi heidän kylpyhuoneeseensa. vedän vaa'an esille kaapin alta, riisun vaatteeni ja astun päälle. vihaan itseäni.)

haluaisin kovin matkustaa takaisin edinburghiin, kiivetä arthur's seatin huipulle ja katsoa vanhaa kaupunkia. tai ehkä pariisiin, viettää viisi tuntia louvressa suomatta ajatustakaan maailman yliarvostetuimmalle maalaukselle ja illalla mennä boulevard de clichylle kiertämään kellarikerroskauppoja. edinburgh, pariisi, brysseli, canterbury, lontoo, san francisco, lontoo, lontoo, lontoo, välillä minulla on niin ikävä lontoota etten tiedä mitä tehdä, jokainen solu kehossani huutaa lentolippujen ja halpojen hostellien perään.

13 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. lontoo lontoo lontoo lontoo ♥ tuskin haluaisin ikinä asua siellä pysyvästi, sitä varten on tukholma tai brysseli tai kristiinankaupunki, mutta jokin siinä kaupungissa vetoaa minuun niin paljon että palaan sinne kerta toisensa jälkeen.

      Poista
  2. puuttuuko sun isä tai veli äitis puheeseen tai käytökseen, jos ne on paikalla kun tollasta tapahtuu? tietääkö ne ylipäätään kuinka paska fiilis sulle silloin tulee?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. eivät puutu millään tavalla. kyllä he tietävät, samassa talossahan he ovat kun me riitelemme, mutta he vaan... antavat olla. eivät halua sekaantua.

      Poista
    2. no toivottavasti sun äiti joskus ymmärtää asian sun näkökulmasta ja tajuaa lopettaa. et sä tai kukaan muukaan tollasta ansaitse.

      Poista
    3. tuskinpa; jos ei kahdenkymmenenkahden vuoden aikana ole tajunnut, etenkään sellaisen rautalangasta väännön jälkeen kuin mitä eilen yritin, niin en ole kamalan optimistinen tulevaisuudenkaan suhteen. mutta kiitos.

      Poista
  3. "viettää viisi tuntia louvressa suomatta ajatustakaan maailman yliarvostetuimmalle maalaukselle"
    Sait mut hymyilemään, oon tehnyt näin joskus <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mona lisa on aivan uskomattoman antiklimaattinen :D pieni ja tylsä ja yh. pelkässä samassa huoneessa on useita tuhat kertaa kauniimpia maalauksia joiden ympärillä ei ole sataa turistia kameroidensa kanssa. tiesitkö, että jonkun pariisilaisen tutkimuksen mukaan 90% (SIIS YHDEKSÄN KYMMENESTÄ) louvressa kävijöistä kävelee suoraan mona lisan luo, viettää kolme minuuttia sen edessä, ja kävelee suoraan ulos museosta. siis mitä vittua.

      *taiderage*

      Poista
    2. *monalisarage*

      On se käsittämätöntä.

      Poista
  4. onko siun äiti tuollanen muille kun siulle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei, ainakaan mun tietääkseni.

      isin ja veljen on aina ollut helppoa olla vain huomioimatta äitiä silloin kun hän räjähtää, kun taas minä otan hänen huutonsa henkilökohtaisesti (eli minusta sai lapsena/teininä aina reaktion, nykyään osaan useimmiten olla hiljaa ja mennä yksin muualle tappamaan itseäni), minkä lisäksi on helpompaa kritisoida tytärtä ulkonäöstä/koulutuksesta/elämänvalinnoista/yms kuin käsitellä omia katumuksia ja turhautumisia.

      Poista

(humalaiset sanat ovat selväpäisiä ajatuksia)